Hänen ja Mauritzin halpa maanantai
Päivän villein uutinen löytynee tänään Kauppalehdestä. H&M on nimittäin ostanut 60% Fabric Scandinavienista, jonka omistukseen kuuluu Weekday brands, joka taas sisältää muun muassa merkit Cheap Monday, Weekday sekä Monki. H&M:n mukaan Fabric Scandinavien saa jatkaa itsenäisenä tytäryrityksenä, mutta H&M:llä on oikeus ostaa firman loputkin osakkeet 3-5 vuoden kuluessa.
Minä voin henkilökohtaisesti kertoa, etten järin ihastunut tästä uutisesta, sillä esimerkiksi juuri Cheap Monday kuuluu lempimerkkeihini. H&M:n kaltaisen jätin nielaistessa pienemmän ja enemmän marginaali-ryhmille suuntautuneen Fabric Scandinavienin en voi uskoa fuusion lupaavan kovin hyvää muuten kuin pomojen tilipusseille. H&M:ltä sanotaan, että sen kaltainen yritys voi vauhdittaa ja kasvattaa Fabric Scandinavienin toimintaa, mutta suhtaudun jokseenkin epäluuloisesti tämänkaltaisiin diileihin. Voihan muutos tuoda tullessaan toki hyvääkin, mutta omalla kohdallani tökkii eniten se periaatteellinen seikka, että olen paljon mieluummin kuluttanut ropojani pienehkön ja jollain tapaa omaperäisen yrityksen hyväksi. Fabric Scandinavienin tullessa osaksi jättifirma H&M:ia, tunnen väkisin asenteellista vastustusta rahavirtojen muuttuneen suunnan takia. Nähtäväksi jää, millaisia konkreettisia vaikutuksia fuusiolla tulee olemaan.
Kuva täältä.
Minä voin henkilökohtaisesti kertoa, etten järin ihastunut tästä uutisesta, sillä esimerkiksi juuri Cheap Monday kuuluu lempimerkkeihini. H&M:n kaltaisen jätin nielaistessa pienemmän ja enemmän marginaali-ryhmille suuntautuneen Fabric Scandinavienin en voi uskoa fuusion lupaavan kovin hyvää muuten kuin pomojen tilipusseille. H&M:ltä sanotaan, että sen kaltainen yritys voi vauhdittaa ja kasvattaa Fabric Scandinavienin toimintaa, mutta suhtaudun jokseenkin epäluuloisesti tämänkaltaisiin diileihin. Voihan muutos tuoda tullessaan toki hyvääkin, mutta omalla kohdallani tökkii eniten se periaatteellinen seikka, että olen paljon mieluummin kuluttanut ropojani pienehkön ja jollain tapaa omaperäisen yrityksen hyväksi. Fabric Scandinavienin tullessa osaksi jättifirma H&M:ia, tunnen väkisin asenteellista vastustusta rahavirtojen muuttuneen suunnan takia. Nähtäväksi jää, millaisia konkreettisia vaikutuksia fuusiolla tulee olemaan.
Kuva täältä.
Tunnisteet: Newsflash
7 kommenttia:
Eiiiii todella harmillinen uutinen :(
Toivon todella ettei h&m tee mitää suurempia muutoksia brändeihin.
Jeh, epäilyksiä herättävä uutinen. Itse toivon, ettei vaatteiden laatu ala heitellä.
Oh no! Oon jo vuosia boikotoinut H&M:ää ja joudun nyt harrastamaan painia omatuntoni kanssa siitä, voinko jatkossa ostaa mitään Cheap mondaylta ja kumppaneilta. Kun olisihan se ehkä hiukan tekopyhää, kun rahat kuitenkin menee niitten H&M herrojen taskuun. Tricky, very tricky.
No hupsista. Mitenköhän tämä vaikuttaa esim. CP:n tuleviin mallistoihin? Tuleeko kaikista merkeistä samanlaista massaa, vai annetaanko jokaisen säilyttää omanlainen linja? Mitä H&M tekee? Mitä tapahtuu? Argh :D
Tosiaan on aina kovin harmillista kun joku megaconglomeraatti 'syo' jonkun pienemman firman. Koita siina sitten samalla kuunnella niita jotka sanoo etta osta paikallista ja pientuotettua :(
Mua riesoo etta bodyshop on nykyaan l'oréalin omistuksessa, vaikka olihan se iso yhtio jo itsessaan.
Ei auta kun ruveta keittamaan omat saippuat joilla pesee itsetehnyt rievut.
todellakin ärsyttävä uutinen! cheap monday on myös yksi minunkin lempimerkkini, saa nähdä miten tämä tulee vaikuttamaan..
Äh, minä iloitsen fuusiosta. Tämän ansiosta saamme ehkä mekin viimeinkin tänne Monkin. Ja en usko, että tulevat sekoittamaan firmoja ja tuotteita, kyllä kai niillä johtajillakin sen verran älliä löytyy. Eivät varmaan tee mitään massatuotteita. Eivät ryhdy riskeeraamaan...Hope so. Ja tämähän se suuntaus on ollut jo pitempään myös kotimaassa, esim S-ketju ostaa pienempiä kuten Sparit jne...
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu