Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Väärä koko?

Pupulandia

25-vuotiaan tyttösen pohdintoja tyylistä, muodista, kauneudesta ja sen sellaisesta.

keskiviikko 30. toukokuuta 2007

Väärä koko?


Olen jo kauan ihmetellyt vaatekokojen kummaa kehitystä, toisin sanoen kutistumista. Varsinkin H&M:n vaatteet tuntuvat jatkuvasti käyvän pienemmiksi, vaikka lapussa ilmoitettu koko on sama kuin ennenkin. Olen suosiolla alkanut sovitella paria kokoa aiempaa suurempia vaatteita, koska tuntuu, etta lapun mukaan oikean kokoiset vaatteet eivät yksinkertaisesti mahdu päälle. Ja ei, kyse ei ole siitä, etta oma kokoni olisi muuttunut, sillä olen ollut samoissa mitoissa jo vuosikaudet.

Esimerkiksi viime viikolla ostin H&M:lta perus-pitkähihaisen ohuen collegepaidan. Rekissä ei ollut kuin kaksi paitaa jäljellä, kokoja 40 ja 42. Paidat kuitenkin näyttivät sen verran pieniltä, että päätin kokeilla. Kuinka ollakaan, kokoa 40 ollut paita oli täysin sopiva, vaikka yleensä vaatekokoni on 36, joskus jopa 34. No mikäs siinä, ostin tyytyväisenä itselleni kokoa 40 olevan paidan. Eikä muuten ole ensimmäinen kerta, kun ostan kyseisestä kaupasta reilusti normaalikokoani suuremman vaatteen ihan vain siksi, että se yksinkertaisesti sopii paremmin ylle.

Näkeeko kukaan muu tässä kehityksessa vääristymän? Asiassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, niin kauan kuin oikean kokoisia vaatteita yhä löytyy (luki lapussa sitten mitä tahansa), mutta minusta se ei ole ihan ok, että kansainvälisten kokoluokitusten mukaan valmistetut vaatteet eivät todellisuudessa vastaa luokitusta lainkaan. Minun ainakin on vaikea hyväksyä, että näinkin hoikka vartalo mahtuu hädin tuskin kokoon 38. Jos jopa minä, aikuinen ihminen, koen traumaattisia hetkiä vaatekaupassa tämän asian takia, voin vain kuvitella millaisia ahdistuksia se aiheuttaa nuorille (tai miksei vanhemmillekin) omaan vartaloonsa kriittisesti suhtautuville naisille. Ja naisille siksi, että ongelma tuntuu koskevan vain naistenvaatteita (korjatkaa toki, jos olen väärässä).

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, vai olenko ongelmani kanssa yksin?


EDIT: Nyt ääkköset messissä. :)

(kuva: www.t-post.se)

Tunnisteet:

17 kommenttia:

Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Minä koen joka kerta traumaattisia kokemuksia ostaessani housuja. Kokoni alaosissa on 36 tai 38, tuumissa 28. Silti mustia suoria housuja etsiessäni minun täytyi ottaa tangosta koko 31(!) joka vasta oli sopiva. Ylipäätäänkin ketuttaa vaatteiden kokomerkintöjen täydellinen satunnaisuus. Useimmissa kaupoissa kun nykyään saa sovituskoppiin viedä vain rajoitetun määrän tavaraa, yleensä 5. Sitten kun ottaa kahdet housut joista molemmista kaksi kokoa niin siinähän on jo 4 vaatetta... Yritäpä siinä tehdä ostoksia kun pitää ravata sovistuskopissa viisi kertaa kun kokomerkinnät ovat täysin omaa luokkaansa niin ettei niihin voi luottaa laisinkaan. Ei kiitos.

30. toukokuuta 2007 klo 18.16  
Blogger Jenni kirjoitti...

Tuo housutilanne on minullekin tuttu! Toisinaan olen ostanut jopa tuumakoon 26 farkkuja ja toisinaan ei taas mahdu koko 28 reitta pidemmalle. Uskomatonta!

Minulla taitaisivat jaada ostokset tekematta, jos noiden sovituskoppirajoitusten takia pitaisi erikseen riisua ja pukea sataan kertaan. :(

30. toukokuuta 2007 klo 18.35  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Juu, varsinkin farkuissa on ongelmaa.. Hennesin farkuista osasta mahtuu 28 ihan kevyesti, toisissa malleissa taas ei edes 31 nouse polvesta ylöspäin.. Sitten taas monissa perustopeissa 32/34 on täydellinen koko ja jotkut 36/38 vaatteet puristavat.
Tämä on ärsyttävää myös silloin, kun tilaa nettikaupasta ja joutuu tilaamaan montaa eri kokoja, jolloin paketti kasvaa niin suureksi, ettäjoudun hakemaan sen autolla, vaikka matkaa postiin on alle kilometri.. :S

30. toukokuuta 2007 klo 19.04  
Blogger Jenni kirjoitti...

Enpas olekaan tuota hoksannut, etta nettikaupasta voisi tilata useampaa kokoa samaa tuotetta. Olen yleensa tilannut vain yhden kappaleen kutakin vaatetta ja kironnut sitten hitaat palautus ja uudelleen lahetys -prosessit jonnekin alimpaan helvettiin. Tuo onkin hyva kikka, jos palautuspostista ei joudu maksamaan itse postimaksuja (eli kotimaan tilauksissa).

30. toukokuuta 2007 klo 19.53  
Blogger Kiki kirjoitti...

Tuo on kyllä totta, että erityisesti hennesillä vaatteiden koot saattavat vaihdella hyvinkin laajasti. Toki oikean vaatekoon löytämiseen vaikuttaa myös esimerkiksi vaatteen mallin, mutten usko, että joissain perusmallisissa paidoissa sillä muodolla ole niin väliä. Harmittavaa juuri sen vuoksi, ettei sinne sovituskoppiin haluaisi raahata montaa kokoa yhtä vaatetta.

30. toukokuuta 2007 klo 23.31  
Blogger Salla kirjoitti...

Mä en ole huomannut mitään :D

31. toukokuuta 2007 klo 15.21  
Blogger Jenni kirjoitti...

Salla: Hahahah! No ole onnellinen! :D

31. toukokuuta 2007 klo 15.40  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

oivoi, on kyllä tuttu ongelma- kavereiden kautta. olen itse niin pikkuinen, että pienimmät koot menevät aina, joskus täytyy ostaa isompia, etteivät olisi liian lyhyitä(paidat). mutta, vaatekokoni on siis 32/34 ja minun h&m:n nahkatakkini on kokoa 38. kaverini on kokoa 36/38, ja hänen nahkatakkinsa h&m:stä on kokoa 42 :-----D ja se on vierä eri nahkatakki kuin minull.

31. toukokuuta 2007 klo 18.57  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

joo oon huomannut ainakin hm:llä. Kokoni on 32-34 mutta yleensä tarttuu mukaan 36. Joskus jouduin ostamaan 38 (joka on hyvin harvinaista minulle) koska paita oli yksinkertaisesti niin lyhyt! muuten sopiva mutta ihan sairaan lyhyt :o

1. kesäkuuta 2007 klo 18.14  
Blogger Sylvia kirjoitti...

tämän olen huomannut selviten siinä, että ostan paljon kirpparilta vaatteita ja ne ovat oikeastaan aina kokoa 36-38 tai s.
sitten taas kaupoista ostaessa saan ottaa 40/42 tai l.

tosin lindexissä ja kapp ahlissa koot ovat joskus isompia. samoin seppälässä (mutta seppälästä harvoin mitään ostan...). sitten h&m, onlyt, veromodat yms. kutistuvat kokonsa puolesta kutistumistaan.

1. kesäkuuta 2007 klo 18.50  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Minä en ole H&M:n vaatekokojen pienetymistä tai suurentumista huomennut, mutta kokojen suuri vaihtelu ärsyttää. Onko normaalia, että samalla ostoskerralla ostin kokoa XS ja kokoa 42 olevan paidan?

1. kesäkuuta 2007 klo 19.10  
Blogger Jenni kirjoitti...

Kiitos taas kaikille kommenteista, mukava saada aikaan keskustelua. :)

Sylvia: Minäkin olen pannut merkille, että Lindexin ja KappAhlin koot tuntuvat olevan hieman normaalia suurempia. Mikä sitten on normaali, se on asia erikseen... Mutta huvittavaa sinänsä, että Hennesin koko 40 saattaa olla pienempi kuin Lindexin koko 36. Ota noista sitten selvää! Olen itse todennut, ettei nykyään enää auta muu kuin silmämääräisesti arvioida ensin oikea koko ja sitten sovittaa.

Dixillusions: Tämä ongelma tuskin koskee vain H&M:n vaatteita, sillä kuten Sylvia mainitsikin, myös Onlyn ja Vero Modan vaatteet ovat joutuneet tämän mystisen kutistumisen kohteeksi. Mutta olet todella oikeassa, samoin kuin Ida, että etenkin H&M:n koot ennen kaikkea vaihtelevat aivan holtittomasti. Kokomerkinnät eivät noudata oikein minkäänlaista logiikkaa, kun samasta puljusta ostettujen vaatteiden mukaan käyttäjä on yhtäaikaisesti sekä kokoa XS että 42.

1. kesäkuuta 2007 klo 20.24  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

olen huomannut ihan saman, varsinkin zara ja mango on sellaisia merkkejä joiden vaatteista otan aina kokoa isommat kuin oikeasti olen..

1. kesäkuuta 2007 klo 20.46  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Varsinkin Onlyn vaatteet ovat nykyään todella pieniä. Minulla on normaalisti vaatteissa koko XS, mutta Onlyn paidoissa kokoni on usein M, koska ne pienemmät koot ovat niin pieniä.

1. kesäkuuta 2007 klo 22.46  
Blogger Frei kirjoitti...

Suuret kokoerot johtuvat valmistajien lukuisista eri mittataulukoista. Jos olisi olemassa kaikilla yhtenäinen yleismaailmallinen standarditaulukko ei koot "heittelisi" eri merkkien välillä.

2. kesäkuuta 2007 klo 10.39  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Katselin juuri ostamaani L-kokoista paitaa ja mietin, että näyttääpäs se kapealta. Nyt saatiin selitys miksi näin on.

Mukava huomata, että muillakin ostettujen vaatteiden koot ovat kasvaneet. Mietinkin jo, että on kumma kun parin kilon painonnousu kasvattaa myös vaatekokoa kahdella...

Toisaalta myös minä olen havainnut, että välillä varsinkin HM:n koot vaihtelee aivan miten sattuu: minukin kaapistani löytyy uudehkoja HM:n vaatteita koosta 34 kokoon 42! Ja olenpa sovitellut myös kokoa 44 eikä sekään liian iso ollut. Siellä ei siis todellakaan ole mitään linjaa kokomerkintöjen kanssa.

4. kesäkuuta 2007 klo 10.42  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Pakko tähän nyt sanoa että mulla on tällä hetkellä päälläni H&M:stä toppi kokoa 32 ja huppari kokoa 40, molemmat juuri oikean kokoisia mulle. ;D

30. heinäkuuta 2007 klo 17.26  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu