Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Toisto on tehokeino?

Pupulandia

25-vuotiaan tyttösen pohdintoja tyylistä, muodista, kauneudesta ja sen sellaisesta.

torstai 26. maaliskuuta 2009

Toisto on tehokeino?


Mainonta ja sponsorit blogeissa on ikuisuusaihe, joka jaksaa mietityttää ja puhuttaa kerta toisensa jälkeen. Olen viime aikoina pohdiskellut blogien sponsorointia, arvontoja sekä kutsuvierastapahtumia paljonkin, mutta vasta Nelliinan nostettua arvonta-asian kunnolla esille, inspiroiduin aiheesta peräti postauksen verran. Tuntuu, että nykyään erilaiset kutsutilaisuudet, sponsorilahjat sekä bloggaajien keskinäiset tapaamiset alkavat selkeästi olla osa tätä blogimaailmaa. On kuitenkin bloggaajan oma valinta, haluaako omalta osaltaan olla mukana tässä muutoksessa. Tässä postauksessa pohdinnan kohteena ovat lähinnä tuotelahjat ja kutsuvierastilaisuudet, mutta mitä arvontoihin tulee, Pupulandiassa ollaan toistaiseksi pärjätty ilman. Toivon, että jatkossakin blogin sisältö riittää motivaatioksi palata tänne. ;) Vannomatta silti paras!

Muotiblogien markkina-arvo on nyt vihdoin tajuttu Suomessakin ja se todella näkyy - bloggaajat saavat mainossopimuksia, sponsorilahjoja, kutsuja erilaisiin tilaisuuksiin sekä näkyvyyttä mediassa. On selvää, että tällainen muutos herättää ristiriitaisia tuntemuksia. Menettävätkö blogit puolueettomuuttaan ja aitouttaan, jos mainostajat saavat näppinsä oven rakoon? Muuttuuko blogosfääri tylsäksi, jos samat sponsorit näkyvät joka toisessa blogissa? Bloggaajana en voi kieltää, etteikö olisi mukavaa saada kutsuja kiinnostaviin tilaisuuksiin tai joskus jopa tuotelahjoja muoti- tai kauneusalan firmoilta. Tajuan toki, ettei noita minulle huvikseen lähetellä, vaan puhtaasti mainostarkoituksessa. En luonnollisestikaan sitoudu mihinkään vastaanottamalla lahjan tai kutsun, mutta tietysti mainostaja toivoo minun mainitsevan tuotteen tai tilaisuuden blogissani.


Tällä hetkellä luetuimmat blogit saavat melko paljon yhteistyötarjouksia, mutta se on ainakin itsessäni herättänyt jo jonkin asteisia vastareaktioita. Minä ainakin valikoin melko tarkoin, mitä blogissani mainitsen. Valikoin myös melko tarkkaan, mitä tuotteita ja kutsuja haluan vastaanottaa. Olen jättänyt menemättä moniin kekkereihin siksi, että ne eivät ole kuulostaneet minun tyyliseltäni jutulta tai en ole pitänyt vaikkapa merkistä, joka kutsuja isännöi. Kutsuja on edelleen mukava vastaanottaa, mutta mitä enemmän bloggaajia samoissa kekkereissä vierailee, sitä useammassa blogissa samat jutut pyörivät. Minua ei kiinnosta toistella blogissani jo moneen kertaan luettuja juttuja, joten jätän toisinaan kokonaan kirjoittamatta, vaikka itse tapahtuma ja merkki minulle mieluisia olisivatkin. Se on tavallaan harmi, koska joskus jopa haluaisin kirjoittaa, mutta nähtyäni jo viisi postausta samasta asiasta, luovutan suosiolla. Sama koskee luonnollisesti sponsoreilta saatuja tuotepaketteja. Olisi kivakin kirjoittaa tuotteesta, jos kokemukset siitä ovat positiiviset. Mutta jos samoja tuotteita on jo hehkutettu moneen kertaan muualla, tuntuu turhalta ja tarpeettomalta yhtyä samaan kuoroon.

Olisi kiva kuulla lukijoiden ja muiden bloggaajien mietteitä aiheesta myös. :)


EDIT: Tarkennukseksi siis vielä sen verran, että en ole mitenkään erityisesti kaupallisuutta vastaan. Toivottavasti sellaista kuvaa ei myöskään tekstistä välity. Kunhan tässä pohdiskelen... ;)



Kuvat täältä, täältä ja täältä.

Tunnisteet:

37 kommenttia:

Anonymous kamikaze kirjoitti...

Osuit asian ytimeen otsikollasi. Tällä hetkellä castingia olisi arpajaisvoittona tarjolla useammassakin blogissa, joten castingin mainostajat todella saavat hyödyn irti blogiarpajaisissa. Toisto on tehokeino, voiko enää paremmin sanoa kyseiseen aiheeseen. Halvalla lähti castingin kamppis.
:(

26. maaliskuuta 2009 klo 16.32  
Blogger Salla kirjoitti...

Mä olen aika avoin näiden lahjusten kanssa, mutten kuitenkaan menisi mainostamaan mitään kahluusaappaita tai muuta yhtä kaukana blogini aihepiiristä olevaa juttua. Lisäksi tuotelahjojen anniskelijat saavat varautua siihen, että sanon myös negatiivisetkin mielipiteeni ääneen.

Toisinaan mun mielestä blogien kaupallistuminen otetaan vähän liiankin vakavasti ja puhutaan sielun myymisestä sun muusta yhtä traagisesta. Ei ne naistenlehdetkään ole uskottavuuttaan sen enempää hävittäneet, vaikka testailevatkin toimituksessa kaiken näköistä ilmaista kosmetiikkaa ja joka toisella sivulla on aukeaman kokoinen mainos (okei, blogit on henkilökohtaisempi juttu mutta silti). Sitä paitsi mun mielestä on vaan kiva kuulla luotettavilta bloggareilta (kaikkien mielipiteitä en minäkään ota ihan vakavissani ja toisinaan ilmassa tuntuu olevan vähän ylimääräistä hehkutusta) omia arvioita testailemistaan tuotteista.

Mut nyt varmaan eksyin jo jonnekin sivuraiteille, enkä muista mitä mun alunperin piti tulla sanomaan.. Hmm. Palailen kohta uuden kommentin kera, jos muistuu mieleen :D

26. maaliskuuta 2009 klo 16.38  
Blogger RagDoll kirjoitti...

Minusta lahjojen vastaanottaminen ei ole huono juttu, mikäli seisoo tuotteen takana, jota mainostaa. Tietenkin tuollaiset "mainospakko" jutut ovat aina vähän ikäviä, mutta mikäli saa avoimesti kertoa oman mielipiteensä, niin en näe siinä mitään haittapuolia. :)
Se on palkinto kovasta työstä rakkaan harrastuksensa eteen.

26. maaliskuuta 2009 klo 16.41  
Blogger Ambe kirjoitti...

Minulta on toivottu arvontaa blogissani, ja olen jopa lupaillut, että sellaisen saatan ehkä pitääkin. Vaan enpä ole pitänyt. En jotenkin näe ideaa siinä, että käyn vartavasten ostamassa lukijoilleni jotain arvottavaksi, vaikka se minusta huomaavaista toisinaan onkin. Siksi päätin, että mikäli löydän jotain mielenkiintoista, voin arvonnan pitää, mutta jotenkin juuri nyt arpominen ei ole se minun blogini juttu. Blogini yksivuotissynttärit lähestyvät pian, ja olen miettinyt jotain tapaa muistaa lukijoitani, jotka ovat uskollisesti pysyneet matkassani joko alkuajoilta asti, tai ovat tutustuneet blogiini vastikään. Kuitenkin päätin, että arvon jos jotain arvottavaa löytyy, tai sitten keksin jonkun täysin erilaisen keinon muistaa lukijoitani. Muoti- ja tyyliblogit kantavat usein suurta materialismin leimaa, ja itse kuulun varmasti tähän joukkoon. Se materia ei kuitenkaan minulle ole tärkeintä blogeissa..

Henkilökohtaisesti en kuitenkaan näe sponssauksissa ja arvonnoissa mitään vikaa, mielestäni tällaiset seikat eivät huononna blogia, vaikka kyseinen ajatusmaailma ei vastaisi juuri minun toimintamalliani. On hienoa, että bloggaajat saavat kokoajan vain enemmän tunnustusta, mutta tottakai tämä tarkoittaa myös sitä, että mainostajilla on nyt hyvät paikat iskeä kyntensä ovenrakoon.

Aihe herättää ristiriitaisia tunteita, itse en osaa asettua selkeästi kannalle puolesta taikka vastaan, vaan poukkoilen välimaastossa etsien vastauksia itsekin..

26. maaliskuuta 2009 klo 16.42  
Anonymous heini kirjoitti...

Kuten kirjoitin Nelliinankin boksiin, olen TODELLA tympääntynyt tähän ahnaaseen kaupalliseen käteen, joka on kurottautunut lyhyen ajan sisällä jo todella pitkälle blogosfääriin. Aloitin lukea blogeja juuri niiden arkisuuden, aitouden ja päiväkirjamaisuuden takia - nyt olen lopettanut TODELLA monen lukemisen juurikin noiden ainaisten arvontojen, lukijoilla kilpailun (tai siltä se tuntuu, mitä niiden määrällä on hei merkitystä?) ja superupeiden aah vip-bileiden hehkutuksien takia. Eli lyhyesti: KYLLÄ, olen todella harmistunut ja kyllästynyt blogimaailman kaupallisuuteen :( Harva enää kirjoittaa ARKISISTA, TAVALLISISTA ASIOISTA, joita minä taas RAKASTAN. Ärrinmurrin!

26. maaliskuuta 2009 klo 16.49  
Blogger Jenni kirjoitti...

Kamikaze: No esimerkiksi juuri tuo L'oréalin kamppis on nyt näkynyt blogeissa aika selvästi. Se oli yksi inspiraationlähde tälle postaukselle, mutta onhan näitä muitakin. Varsinaisesti minua ei häiritse nähdä muissa blogeissa samoja juttuja, mutta en haluaisi itse toistella samaa enää omassani. :/

Salla: Minusta juuri sinä olet onnistunut noiden "lahjusten" kanssa toimimaan aika suoraselkäisesti. Olet suoraan kertonut, jos olet jotakin saanut ilmaiseksi ja kertonut rehellisesti mielipiteesi.

Minua ei varsinaisesti blogien kaupallistuminen haittaa, mutta kuten tuossa aiemmassa postauksessa totesin, en haluaisi omassa blogissani toistella asioita, jotka olen lukenut jo monesta muusta blogista. Olet oikeassa siinä, ettei tämä niin vakavaa ole. :) Ehkä tämän postauksen perimmäisin pointti oli lähinnä se, että joskus jätän nykyään kirjoittamatta mieluisistakin asioista, koska en halua toistella jo moneen kertaan nähtyä.

RagDoll: Itsekin vastaanotan mieluusti tuotteita ilmaiseksi kokeiltavaksi. :) Mihinkään mainospakkoon en suostu, ellei tuote ole todella oikeasti niin mieluisa, että voin seistä sen takana.

Ambe: Omat ajatukseni arvonnoista liikkuvat samoilla linjoilla. :) Minäkään en ole mitenkään arvontoja tai sponsorointia vastaan - toivottavasti tekstistä ei sellaista kuvaa saanut. Lähinnä tuntuu vain jossain määrin turhauttavalta, että samat jutut pyörivät niin monissa blogeissa.

Heini: Uskon, että juuri blogittomia lukijoita tämä kaupallistuminen ärsyttää kenties kaikkein eniten. Itse en ole erityisesti kaupallistumista vastaan, mutta olen itse aika tarkka siitä, millaisia tuotteita ja tapahtumia blogissani mainitsen.

26. maaliskuuta 2009 klo 16.55  
Blogger Bisquits kirjoitti...

Postauksesi osui hyvään saumaan, sillä olen itsekin miettinyt viime aikoina arvontojen kasvanutta määrää. Olin jo viikonloppuna suunnittelemassa uutta blogiarvontaa, mutta sitten tajusin, että olen itse juuri nyt aika puutunut niihin ja jätin aikeeni ainakin toistaiseksi toteuttamatta.

Jäin silti miettimään, mikä on se syy, miksi itse olen pitänyt blogissani muutaman arvonnan (ja kyllä, kaikki palkintoni ovat olleet ihan omasta pussista ostettuja). Itse järkkään arvontoja muutaman kerran vuodessa siitä syystä, että niitä on jotenkin niin mukava toteuttaa. Koska noiden arvontojeni tarkoitus on vain ja ainoastaan ilahduttaa lukijoitani, en viitsi laittaa bloggareille tuplaamismahdollisuutta. Tuplaaminen tuntuu epäreilulta blogittomia kohtaan, enkä halua, että omissa arvonnoissani on uusien lukijoiden kalastelemisen makua (jos joku niin haluaa tehdä, se on silti ihan ok puolestani).

Noita sponssipalkintoja en näe välttämättä mitenkään huonona juttuna, kunhan samoja juttuja ei ala olla yhtäkkiä jokaisessa blogissa. Liika on aina liikaa.

26. maaliskuuta 2009 klo 16.55  
Blogger MouMou kirjoitti...

Itse suostun niihin juttuihin/mainostusehdotuksiin/diileihin/jne.,, jotka minua kiinnostaisivat muutenkin. En ikinä mainostaisi jotakin, mistä en pidä!:S

Harmittaa kyllä, kun samat jutut pyörivät kaikissa blogeissa. Koskaan ei tiedä, kuinka laajalle porukalle jotakin juttua on ehdotettu.:( Jatkossakin suostun kyllä yhteistyöhön, koska minusta on kiva, kun voin vihdoin arpoa lukijoilleni jotakin kivaa! Ennen kaikki meni omasta pussista ja se tuntui...

26. maaliskuuta 2009 klo 17.07  
Blogger Milla kirjoitti...

Kyllä, myönnän olevani kyllästynyt näihin joka blogissa pyöriviin arvontoihin. Maku on mennyt koko hommaan. On jäänyt monen monta blogia pois lukulistalta - tämä oli ikäänkuin viimeinen niitti arkkuun tässä samanlaisuudessa.
Hieman jopa huvitti näiden hiusvärien kanssa, kun joku bloggaaja (Runway?) oli tajunnut pyytää noita värejä arvottavaksi vastineeksi mainoksesta --> muillekin alettiin tarjota suoraan (?) värejä vastineeksi.. ja jotain bloggaajaa (Moumou?) oli taidettu "huijata": että arvontaan osallistua voi vain, jos käy suoraan ilmoittautumassa mallikisaan (tai ainakin huijaamiselta se vaikutti...)

Kuten Nelliinan boksiin kirjoittelinkin, en ole oikein koskaan ymmärtänyt näiden arvontojen tarkoitusta. Lapsellinen on ehkä väärä sana, enkä halua loukata ketään, mutta jotenkin kotikutoista puuhaa. Sitähän toki blogit ovatkin, mutta eihän blogien tarvitse yrittää olla naistenlehtiä? Nykyään valitettavasti melko moni sitä taitaa yrittää olla...

26. maaliskuuta 2009 klo 17.13  
Blogger MouMou kirjoitti...

milla: Arvaapa ärsyttääkö mua?:D Ensi kerralla kysyin, monelleko kymmenelle bloggaajalle on lähtenyt sama ehdotus. Menee maku jutusta, jos se on kaikille.:/

26. maaliskuuta 2009 klo 17.15  
Blogger Cake kirjoitti...

Puhut asiaa! Tottakai on kiva saada kutsuja eri tilaisuuksiin ja tuotteita kokeiltavaksi, mutta täytyy myöntää, että kun samat blogimiitin kuvat ja tuotteet esitellään kaikissa "suosituimmissa" blogeissa parin päivän sisään, tulee vähän miettineeksi, että miksi näitä luinkaan kun kaikissa kirjoitetaan samasta asiasta. Kivoja tuotteita, mutta onhan ne jo nähty kahden ensimmäisen esittelyn jälkeen. Samoin kuin nyt blogit valloittaneet hiusväriarvonnat.. Tuskinpa se tuote olisi ihan sattumalta kaikkien valinta, jos ne itse pitäisi hankkia. Toisaalta, pata kattilaa soimaa, varmaan minäkin pistäisin arvonnan pystyyn jos joku minulle ilmaisia palkintoja tarjoaisi :D heh.

26. maaliskuuta 2009 klo 17.15  
Blogger Milla kirjoitti...

Moumoun kommenttiin viitaten:

Niin, menee maku juu, mutta sitten tulee taas tämä kortti blogien vastakkainasettelusta ja kilpailusta. Kuten sanoit, maku menee jos se on kaikille.
"Mullapas onkin blogimaailman parhaat palkinnot" "Eipäs, kun mulla, tulkaa mun blogiin ja tilatkaa sitä ihan joka puolelta, niin saadaan vielä makeempia palkintoja.." Ja tarina jatkuu..

26. maaliskuuta 2009 klo 17.18  
Anonymous *jossu* kirjoitti...

Itse ainakin petyn aina, kun blogilista kertoo jonkun suosikkiblogeistani päivittyneen ja siellä onkin uutta vain joku arvontailmoitus. En ole niin ilmaisen tavaran perään, että edes osallistuisin kaikkiin arvontoihin vain mahdollisen voittamisen ilosta. Osallistun jos palkinto on houkutteleva tai joskus ihan siksi ettei ole muutakaan tekemistä :D.
Varsinkin nämä hiusväriarvonnat, joita on nyt joka puolella, ovat lähinnä muuttaneet mielikuvaani kyseistä merkkiä kohtaan negatiivisemmaksi. Tuntuu lähinnä bloggarityttöjen hyväksikäyttämiseltä halvan kampanjan saamiseksi.
Toisaalta suurin osa arvonnoista ei minua häiritsekään, kunhan niitä ei ole vähän väliä eikä voitto ole joka blogissa se sama.

26. maaliskuuta 2009 klo 17.23  
Blogger Salla kirjoitti...

Heh, hassua että toiset kutsuvat arvontoja kotikutoisiksi ja toiset taas itkevät kadotetun kotikutoisuuden perään. Anyways, vaikka itsekin olin mukana hiusvärijutussa, niin kyllä mullakin alkaa jo castingin värit tulla korvista ulos, liika on liikaa. Eniten arvostan niitä juttuja, joihin otetaan mukaan vain yksi valikoitu bloggaaja.

26. maaliskuuta 2009 klo 17.37  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Moi,
mulla on jotenkin tosi negatiivinen suhtautuminen noihin arvontoihin. Ihan sama meneekö palkinnot bloggaajan omasta pussista vai sponsorilahjoina, koko arvontatouhu on minusta älytöntä. Jokin muu tapa muistaa lukijoitaan olisi mieluisampi. En kylläkään valitettavasti osaa tähän sanoa mikä se tapa voisi olla. :) Tosin itse lukijana en kyllä kaipaa minkäänlaisia huomionosoituksia bloggaajalta, kunhan juttujen taso pysyy mielekkäänä - päiväkirjamaisena mutta kuitenkin lukijoillekin suunnattuna.
Erilaisista tapahtumista ja testikäytössä olleista tuotteista on ihan kiva lukea - niin kauan kun ne esiintyvät max kahdessa eri blogissa. Toki tapahtumista on usein eri näkökulma (joista muuten sinun näkökulmasi on usein kaikista mielenkiintoisin) jolloin niitä jaksaa lukea useammankin.
Toivottavasti sinun blogisi pysyy yhtä hyvänä ja että jätät vastakin osan tuotteista/tapahtumista ruotimatta. Ja että et ota niitä hömelöitä arvontoja tähän mukaan. :D
-Taija

26. maaliskuuta 2009 klo 17.48  
Blogger Shandi kirjoitti...

Mä tykkään arvonnoista. Se on osasyy miksi olen niitä omassa blogissakin pitänyt. Viime aikoina olen käynyt miettimään, että onko arvonnoissa järkeä, koska joka toisessa blogissa on joku (sponsoroitu) arvonta. Ihmiset turtuu niihin kun niitä on liikaa. Olen kuitenkin toistaiseksi vielä päättänyt pitää arvontoja, sillä en ole tarvinnut niihin omia rahoja laittaa. Olen arvotut kosmetiikatkin saanut ilmaiseksi, en siksi, että minun haluttaisiin mainostavan merkkiä, vaan siksi, että olen joskus ollut kys. merkeillä töissä.

Monet pitävät arvontoja lukijoiden kalasteluna, itse en koe sitä sellaisena, vaan mieluummin tapana palkita ne vanhat mukana kulkeneet kumppanit. Tietysti tarjoamalla tuplausmahdollisuuden kanssabloggareille, voi saada uusia lukijoita, mutta epäilen, ettei näistä uusista moni pysy matkassa, jos blogi ei ole muuten kiinnostava.

Tylsää minusta tässä hommassa on ainoastaan se, että samat naamat näkyvät joka juhlissa ja samat tuotteet/mainokset noilla samoilla ihmisillä. Ja kun kaikki kertovat kaiken samaan aikaan, ainakin minulle tulee ällö olo ja jätn jutut kokonaan lukematta.

26. maaliskuuta 2009 klo 17.50  
Blogger NinaV kirjoitti...

Oma blogini täyttää maanantaina vuoden (oho!) ja kyllä, ajattelin järjestää arvonnan. Ihan vain ilahduttaakseni muutaman blogini lukijan. Lukemalla ja kommentoimalla tekstejäni he ilahduttavat minua ja haluan myös ilahduttaa heitä muullakin kuin pöhköillä jutuillani joita blogiini syydän. :)

26. maaliskuuta 2009 klo 18.39  
Blogger Milla kirjoitti...

Salla viittasi omaan kommenttiini ja arvontojen "kotikutoisuuteen". En muotoillut tuota ihan kunnolla - tarkoitin sitä, että arvontaidea ennen näitä sponssikamoja oli vähän kotikutoinen: naistenlehtien "kopioimista", mutta pikku rihkamalla. En toki väitä, että kenenkään olisi omaisuuksia pitänyt tuhlata arvontoihin, minulla vain tuli mieleen lapsuuden kerholeikit ja toiveet oman lehden perustamisesta :> mutta juu, tämähän oli vain minun mielipiteeni.

Ylipäätänsä tästä kaikesta kohusta tuli mieleen, että mitä enemmän lukijoita, sitä enemmän valitusta. Suurin osa lukijoista on kuitenkin tod. näk. niin sanottua hiljaista massaa, joten periaatteessa bloggaajien kannattaa vaan kovettaa kuortansa entisestään ja antaa haukkujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eikä valittaa valituksista entisestään. Hyökkäys ei taida olla tässä asiassa paras puolustus.

26. maaliskuuta 2009 klo 18.46  
Blogger Anna kirjoitti...

Mua kans hatuttaa toi castingin juttu. Tarjosi noita purkkeja mulleki, mutta kieltäydyin ku itse värjään kampaajalla, nii en tiedä noiden laadusta mitään.. Ja on ihan saakelin ärsyttävää ku kaikissa blogeissa on sama juttu ja samat palkinnot.. Mut joo, jos tarpeeks mielenkiintonen tuote tarjottais, ottaisin ilomielin; itselleni tai lukijoille. Mutta kyllä aina kertoisin, mitä vastineeksi mainostamisesta saan..

26. maaliskuuta 2009 klo 19.37  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Silloin kun ensimmäiset blogiarvonnat suomalaisissa muotiblogeissa ilmestyivät, mulle tuli samanlainen olo kuin Millalle: kopioidaan naistenlehtiä ja tarjotaan lukijoille jotain halpaa rihkamaa. Syntyi joku mielikuva bloggarista, jonka jaloiissa tätä fanittavat lukijat matelevat ja joille bloggari sitten armollisesti tarjoaa näitä rihkamapalkintoja. Ja kun tarjotaan toisille bloggareille tuplausmahdollisuus mainostamalla blogiin siirtyy lukijavirtaa myös muista blogeista. Mutta eihän silloin ole enää kysymys niiden omien, uskollisten lukijoiden palkitsemisesta. Silloin on kyse siitä, että saadaan mahdollisimman iso joukko osallistumaan arvontaan ja sivuston kävijämäärät kasvavat. Jos bloggaajan perimmäinen tarkoitus olisi vain palkita uskollisia lukijoitaan, ei muiden blogien mainostusta tarvittaisi.

Olen myös erittäin kypsynyt näihin mainosdiileihin. Bloggaajat hihkuvat riemusta kun meikkifirmojen ilmaislahjoja kolahtelee postiluukusta ja yhtäkkiä samat tuotteet löytyykin joka blogista. Mikäs olikaan syy lukea tätäkin blogia, hmm... Tarkoitan vain sitä, että aivottomalta sopuliefektiltä ei voi oikein välttyä, kun kaksikymmentä bloggaria esittelee peräjälkeen samat meikin ja hoitoaineet. Ja jos ei omalle kohdalle samaa lahjusta tai vippikutsua tipu, niin sitten inistään blogissa että miks mulle ei tullu tollasta...

Blogien joukosta erottuu tällä hetkellä muutama laadukas sivusto, joilla ei mainoksia tai piilomainontaa tuotelahjaesittelyjen ym. harrasteta. Toivon niiden pysyvänkin semmoisena. Joku vastareaktio on epäilemättä odotettavissa, en usko, että ihan kaikki lukijat jaksavat jatkuvaa samojen tuotteiden hehkuttamista loputtomiin. Minä en jaksa enää osallistua yhteenkään arvontaan ja uudet mainosdiili-ihkutukset kirvoittaa yleensä vaan tylsistyneen huokauksen. Blogin idea oli ennen kirjoittaa interaktiivista päiväkirjaa. Nyt ainakin osa muotiblogeista näyttää olevan vain sivustoja, joiden kävijämääristä kisataan. Eli unohtuiko siis matkan varrelle jotain...?

26. maaliskuuta 2009 klo 20.27  
Blogger Kwaak kirjoitti...

On totta, että samoista tilaisuuksista ja tuotteista ei ole kovin kiinnostavaa lukea montaa kertaa peräkkäin. ;/

26. maaliskuuta 2009 klo 20.34  
Anonymous S kirjoitti...

Kommentti Nelliinan blogista: "Kaikki tuollainen selkeä mainonta on kuitenkin melko helppo ignorata jos ahdistaa"

Mutta milläs olet huomioimatta kun yleensä nämä sponssi/mainoshapatukset ovat pahimmillaan muun tekstin lomassa? Eipä taida kukaan pistää otsikoksi "MAINOS" tms. että osaisikin hyppiä ylitse.
Onhan se kivaa bloggaajalle itselleen (ja niille ilmaisen tavaran hamstraajille+tietysti mainostajille) saada tavaraa, mutta omalta osaltani ei voisi vähempää kiinnostaa. Sen seurauksena onkin useampi blogi hävinnyt suosikeista kun ei jaksa noita sponssi-sun muita juttuja.
Yhdessä blogissa vielä menisikin, mutta kun samat jutut pyörii niissä muissakin, niin eipä enää huvita muotiblogeja lukea (onneksi joukkoon mahtuu poikkeuksiakin).

26. maaliskuuta 2009 klo 21.33  
Blogger chérie kirjoitti...

minusta on tosi kiva että sulla on tällasia "mielipidepostauksia". niitä on kiinnostava lukea:)

26. maaliskuuta 2009 klo 21.39  
Blogger Ann kirjoitti...

HAHAHAAAA. Olisin lentänyt persiilleni nähdessäni merkintäsi otsikon, jollen olisi jo valmiiksi istunut! Tutkin nimittäin parhaillaan kandia varten mm. toistoa ja tehokeinoja mainoksissa, joten otsikkosi aiheutti aikamoisen vihlovan tunteen pääkopassa - sillain huonolla tapaa :D Näen jo unta kandistani, ja nyt tehokeinoja vilisee jo MUOTIBLOGEISSA!! :D

26. maaliskuuta 2009 klo 22.24  
Blogger kullanmuru kirjoitti...

No minä itseasiassa tykkään lukea monesta blogista samasta tapahtumasta tai tuotetestailusta, kun saa monta näkemystä asiaan. Mutta ihan totta, että voi kyllä alkaa tuntua toistelulta!! :D

27. maaliskuuta 2009 klo 0.03  
Blogger Resuneiti kirjoitti...

Mun mielestä L'orealin tuppaaminen joka hemmetin blogiin alkaa käydä jo aika ahdistavaksi, eikä se ainakaan omalla kohdallani nostata kiinnostusta tuotteeseen vaan enemmänkin yökkimisrefleksin.

Toisinaan mua harmittaa bloggaajien puolesta siksi, että he eivät (ihan vielä) taida oikein tajuta blogiensa oikeaa markkina-arvoa ja se on valitettavasti paljon enemmän kuin kuusi arvottavaa väripurkkia. Eli jos sille tielle haluaa lähteä niin kyllä monilla suosituimmilla blogeilla on mielestäni mahdollisuus tavoitella jopa ihan taloudellista hyötyä - miksi siis tyytyä tossuihin.

Pieni tuotelahja on aika pieni korvaus siitä että tuo tuotteen tuhansien ja tuhansien täysin kohderyhmään kuuluvien tietoisuuteen.

Jos pyörittäisin blogia jonka päivittäiset kävijämäärät olisivat yhtä huikeita kuin monilla muilla, voisin kyllä neuvotella mainosbannerin johonkin rakoon mutta ottaisin kyllä ehdottomasti selvää mitä näille yrityksille kustantaa esimerksi muu mainonta ja hinnoittelisin mainostilani sen mukaisesti :P

Kaikki bloggarit eivät varmastikaan kalastele lisää kävijöitä arvontojensa avulla - monet ihan hyvää hyvyyttään haluavat palkita lukijoita, mutta en haluaisi lukijoideni koostuvan mistään krääsänahneista monen tunnuksen onnenonkijoista jotka löytävät luoksesi kirjoittamalla googleen blogi + arvonta :D

Ja yleensä jos minulla ei JO ole jossain blogissa arvottavaa palkintoa, en ole myöskään sitä tarvinnut ja jos tarvitsenkin, minulla on varaa mennä ja ostaa se itse.

Pienen poikkeuksen muodostavat esimerkiksi ulkomaanreissuilta bongatut ihanuudet, itsetehdyt asiat ja pienet & harkitut palkintokokonaisuudet (jotka saavat huokaamaan ihastuksesta) - mutta eivät nekään ole kiinnostaneet vielä niin paljoa että olisin yhteenkään arvontaan osallistunut, joten hennesin -70% "lukijapalkinnoille" en jaksa korvaani lotkauttaa :P

27. maaliskuuta 2009 klo 10.21  
Blogger Resuneiti kirjoitti...

Ja pahoitteluni että innostuin kirjoittamaan asiasta melkein pienen kirjan verran.. Mutta olen hämmästynyt siitä miten harva ihminen on oikeastaan samaa mieltä kanssani näiden arvontojen suhteen, varsinkin kun monessa blogissa asia on nyt ollut pöydällä. Jengi vaan haluu lisää :D

Mutta onneksi täältä löytyi pari hajaääntä, ja eiköhän joukko pikkuhiljaa kasva kun toi rumba tarpeeksi kauan jatkuu.

27. maaliskuuta 2009 klo 10.27  
Blogger Taru kirjoitti...

Itse olen ainoastaan joidenkin blogien lukija, enkä ole edes harkinnut oman blogin pitämistä. Arpajaisissa ei ole minusta mitään vikaa, kunhan koko blogi ei ole pelkkää arpajaista päivä toisensa perään ja sieltä löytyy muutakin asiaa kirjoituksista. Miksei arpoisi lukijoille omasta pussista ostettuja tavaroita tai ilmaislahjoja? Turhahan niitä on roskikseenkaan heittää.. Jos joku ei arpajaisista pidä, ne postauksethan voi hypätä yli. Kaikkihan on omista valinnoista kiinni, kukaan ei pakota lukijaa/ blogaajaa mihinkään.

Mutta nuo tilaisuudet ja muut kyllä välillä alkavat lukijaa ärsyttämään. Nimittäin silloin, kun jokainen blogaaja on tilaisuudessa ollut ja siitä puhutaan jokaisessa blogissa. Aamulla kun on töiden ääressä ottanut kupin teetä ja ajattelee hetken lueskella uusia kivoja juttuja blogeista ja saada itsensä hyvälle tuulelle, niin tunnelma kieltämättä latistuu ja paljon kun huomaa, että taas jokaisessa blogissa puhutaan siitä yhdestä ja samasta tilaisuudesta. Varsinkin, kun yleensä blogeissa kerrotaan tilaisuudesta ihan samat asiat ja samalla tavalla, niin tuntuu vähän kuin lukisi saman jutun uudestaan ja uudestaan eri osoitteista... Blogimiitti oli tästä täydellinen esimerkki. Muut tapahtumat (esim. Diesel) ei saanut niin paljon turhautumista aikaan lukijassa kuin tuo blogimiitti. :) Hyvät bileet varmasti, ei siinä mitään, mutta silti... Mutta onneksi näitä vastaavia tilanteita ei ole ollut enempää eikä kovin usein, joten annettakoon ne anteeksi. Ja kukas tosiaan minua käskee niitä lukemaan, viimeiset vastaantulleet kirjoitukset aiheesta taisinkin ihan suosiolla skipata ja hyvä niin. Minun valintanihan se on, luenko jonkun jutun vai en.

27. maaliskuuta 2009 klo 10.46  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Resuneiti, ihemettelen ihan samaa. Lukijat vain kiljuvat innostuksesta kun bloggaaja kysyy, toivotaanko arvontoja. Tuntuu aika naurettavalta kisata verissä päin jostain kolmen euron huulikiillosta. No, huvinsa kullakin.

Olen myös samaa mieltä siitä, että aika halvalla lähtee mainostila blogeista. Jos bloggaaja mainostaa lahjaksi saamaansa tuotetta, vaikuttaa se ihan oikeasti tuotteen myyntiin. Ajateellaanpa, että bloggaajalla on vaikkapa 1000 säännöllistä lukijaa. Jos bloggaaja kehuu innoissaan saaamansa goodiebagin sisältöä, saattaa lukijoiden joukossa olla esimerkiksi 50 ihmistä (hatusta vedetty luku mutta mahdollista varmasti), jotka valitsevat ostoskoriinsa kyseisen tuotteen muiden vastaavien joukosta ihan vain siksi, kun ihana bloggaaja sitä käyttää ja se nyt vain saattuu jäämään tällaisella mainonnalla paremmin mieleen kuin lehden tusinakuva. Minusta bloggaaja olisi tässä tilanteessa ansainnut palkakseen vähän enemmän kuin sen meikkituotteen, sillä hän tekee työtä firman myynnin eteen, tajusi hän sitä tai ei. Nuoret tytöt ovat vain innoissaan saamastaan ilmaistavarasta, joten tällaisia juttuja ei ehkä tule mietittyä.

En kyllä ole sitä mieltä, että mainonta blogeihin kuuluisi, kyseessä on kuitenkin yksittäisen ihmisen päiväkirja. Valitettavasti kaupallisuus ja materialismi taitavat kuulua muotiblogeihin lähtemättömästi.

Luen muotiblogeja saadakseni ideoita. En tiedä kopioiko joku lukija bloggaajan asut ihan suoraan ja siksikö niitä hinta- ja ostopaikkoja kysellään. Aika aivottomalta meiningiltä tuntuu se ajatus, että jokaisen vaatteen kohdalla pitäisi ilmoittaa vaatteen merkki. Se osa lukijoista, joihin itsekin kuulun, lukee niitä blogeja vain saadakseen hyviä ideoita. Pärjäisin siis vallan mainiosi ilman tuotetietoja joka helkkarin kuvan yhteydessä. Toivottavasti tämänkaltaisia "vastarintablogeja" vielä syntyy.

27. maaliskuuta 2009 klo 14.26  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Todella hyvä kirjoitus! Kai tällainen kaupallistuminen oli ihan odotettavissa, mutta kyllä muakin ärsyttää se, että samaa juttua toitotetaan joka blogissa. Joku aiemmin mainitsikin blogimiitin...sitten sitä samaa lahjapussukassa ollutta hiustuotetta esiteltiin yhdessä jos toisessakin muotiblogissa. Oma vikahan se tietysti on kun luen niitä kaikkia. :D
Mutta kiitos kivasta blogista!
t.Mari

27. maaliskuuta 2009 klo 14.50  
Blogger Nelliina kirjoitti...

Tää hiusvärijuttu oli sikäli itselleni tosi hauska sattuma, että olen hihkunut tuon kyseisen värin puolesta jo viime kesästä asti, eli minä tasan varmasti seison sen takana. Siksi tuo arvontatarjous oli minulle oikeasti mieluinen. Kun taas ne blogittaret jotka väriä eivät itse käytä, eivät varmasti suhtaudu asiaan samanmoisella intohimolla. Että juu tavallaan ärsyttää että mainostajat eivät ole riittävän fiksuja valitakseen sellaisia bloggajia kohteekseen, joilla on jo joku käsitys asiasta. Tästä voi nyt saada sitten ihan väärän kuvan että "värit olisi pitänyt lähettää vain ja ainoastaan minulle möömöö kun kerran oikeasti käytän kyseistä tuotetta", mutta se ei ole pointti. Tuotteiden kokema inflaatio on. Ärsyttää, että mielestäni oikeasti hyvä tuote kokee melkoisen inflaation kun se on jokaisessa blogissa, kuten tästä kommenttiboxistasikin selviää.

Jos minä olisin mainostaja, olisin vähän ovelampi :D

Ja loppuun vielä henk.koht kantani aiheeseen, eli olen kieltäytynyt tähän mennessä ihan jokaisesta tarjotusta arpajaispalkinnosta koska ne eivät ole olleet minua. En tunne yhteenkuuluvuutta esim. tietyn merkin meikkien kanssa, joten tiukka vastaus EI. En halua ilmaista krääsää vain siksi että se on ilmaista. Mutta ei minun myöskään tarvitse hyötyä siitä että arvon jotain kivaa lukijoilleni, olen ihan ihmeissäni näiden "myytte itsenne halvalla" kommenttien kanssa, mitäs jos en halua myydä itseäni kalliilla enkä halvalla, mitäs jos minulle on ihan sama saanko yhtään mitään arvonnan järjestämisestä? Ei kaikesta tarvitse aina hyötyä itse.

27. maaliskuuta 2009 klo 17.43  
Blogger Salla kirjoitti...

Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

27. maaliskuuta 2009 klo 17.47  
Blogger Salla kirjoitti...

Tuli muuten tuosta "halvalla myymisestä" sellainenkin juttu mieleen, että nääkin asiat varmaan kehittyvät ajan myötä ja kohta mainostajien täytyy tehdä vähän enemmänkin kuin jakaa pari hiusväripakettia, jotta kampanja toimii. Luulisin myös, että tämän kehityksen myötä bloggaajankin "arvo" nousee ja vaivanpalkka saattaa olla muutakin kuin purkillinen kosmetiikkaa. Tai näin itse ainakin kuvittelisin..

27. maaliskuuta 2009 klo 17.48  
Blogger Styledrop kirjoitti...

No, mainonta on siinä jännä juttu, että kuinkahon moni muistaa valitessaan hiusväriä kaupan hyllyllä, että näissä blogeissa mainostettiin sitä ja sitä väriä ellei lähde varta vasten etsimään kyseistä tuotetta ja yleensä siis osta sitä, jolloin on mainos on ollut toimiva. Mutta siis siinä kaupan hyllyllä se nyt mainostettu hiusväripurkki on jäänyt alitajuntaan muistijälkenä ja siinä sitten yleensä valitaan se tutuin, vaikka kuinka olisi suunnitellut boikotoivansa, jolloin mainos on toiminut, vaikka kuluttaja ei sitä olisi halunnutkaan.. Siis boikotit voivat onnistua, mutta vain jos pystyy muistamaan sen.

Ja tosiaan muutaman hiusvärin hinnalla meni aika halpaa mainosta, mutta täytyy muistaa, että se on kuitenkin ilmaista, niin lukijoille ja bloginpitäjälle. Ei aina tosiaan tarvitse muuta hyötyä. Luulen, että suuret yritykset voivat ostaa blogeista mainostilaa, mutta kyllä ne ilmaislahjat edelleen pysyvät. Tuli mieleen, että vain parhaimmilla skeitti- ja lumilautailijoilla on rahalliset sponssisopimukset, että siis saavat palkkaa. Heti kärjen tuntuman jälkeen muut saavat sitä sponssikamaa eli lautoja ja vaatteita, matkat saatetaan maksaa. Ja siinä bisneksessä siis pyörivät valtavat rahat. Ööh, hieman sivuraiteille mentiin, mutta oli pakko ottaa viitettä urheilumaailmasta, että tietysti luetuimmat saavat ne sponssit ja sitten muilla saattaa olla niitä ilmaistuotteita. Tähänkin voi bloggarikin kuitenkin vaikuttaa solmimalla itsenäisesti soppareita tai olla solmimatta kuten haluaa.

Olen aika samaa mieltä kuin Milla, että arvonnoista tulee joskus mieleen yritys olla naistenlehti ja sitten laitetaan jotain sälää ja kalastellaan suuria kävijämääriä. Itseäni ei tällaiset suuresti kiinnosta, muta hei kukin tyylillään. Ei ole multa pois. Itsekin voisin harkita arvontaa, mutta njaah, ei ole ajankohtaista. Vain oikeastaan, jos kuvittelisin sen olevan tyyliäni tai kiinnostavan lukijoita. Itse olen voittanut Mintun arvonnassa Max Factorin meikkipaketin ja olen kyllä aika tyytyväinen siitä, koska se luomiväri ja ripsari on ihanaa. Ja siihenkin osallistuin, koska kiinnosti itseäni. Ja tosiaan, jos annettaisi hiusvärit hetkeksi olla. Värjään kyllä kotona, mutta ei ole merkkini;).

Lopuksi vielä, että kaupallisuudessa ei ole mitään pahaa, mutta se ei saa olla itse tarkoistus.

27. maaliskuuta 2009 klo 23.51  
Blogger Jenni kirjoitti...

Wau, miten hienoa keskustelua täällä on saatu aikaiseksi. :) Ajattelin jakaa omia ajatuksiani vielä tässä yhteisesti.

Mielipiteet näissä asioissa (erityisesti arvontojen suhteen) tuntuvat jakautuvan aika selvästi kahtia, toiset tykkäävät arvonnoista ja ajattelevat, että jos ei miellytä, ei ole pakko lukea. Toisia taas tympii blogien nykyinen, kaupallisempi linja todella pahasti. Lopputuloksena ollaan edelleen tienristeyksessä, jossa suunta on kuitenkin pakko valita. Tässä asiassa on vaikea kulkea kultaista keskitietä. Ehkäpä se olisi sitten pitää kaupallisuus kokonaan blogista poissa, koska silloin ärsyyntymisen määrä pysyisi varmaan pienimpänä. Toisaalta blogggaaja tykkäävät kuitenkin nautiskella kaupallistumisen mukanaan tuomista eduista, joita ovat juuri tuotenäytteet ja kutsut tapahtumiin. Harva haluaa kieltäytyä niistä täysin, joten linja on valittava. Niin tässä kuin missään muussakaan asiassa kaikkia ei voi miellyttää.

Uskon, että suurinta osaa bloggaajista tympii itseäänkin, että samat mainokset ja jutut pyörivät eri blogeissa. Olisi tosiaan ehkä mainostajilta fiksuinta valita muutama bloggaaja, joita lähestyisi yhteistyötarjousten kera. Kun mainokset näkyisivät vain parissa blogissa, jotka selkeästi seisovat tuotteen takana, säilyisi sekä uskottavuus että kiinnostavuus.

Mitä tuohon L'Oréalin kampanjaan tulee, sain itsekin aikamoisen viestipommituksen meiliboksiini kyseisen tuotteen tiimoilta. Hommassa tökki kuitenkin moni asia. Vaikka oikeasti seisonkin tuon tuotteen takana ja olen jo useita kertoja maininnut sen blogissani, en silti halunnut tehdä juttua firman toiveesta, koska yhteistyötarjous oli yksinkertaisesti huono. Sähköpostit oli kirjoitettu huonolla suomenkielellä ja se jo antoi koko hommasta melko epäammattimaisen kuvan. Toiseksi, ensimmäisissä meileissä mainostuksesta vastineeksi ei tarjottu yhtikäs mitään. Että minä vain olisin etuoikeutettu saadessani mainostaa heitä - yeah right. Kuten täällä keskustelussa onkin tullut ilmi, joku sitten keksi pyytää tuotteita mainostusta vastaan, mutta siinä vaiheessa minulla oli jo mennyt maku. Jos mainostaja itse aliarvioi bloggaajan heti alkuun niin pahasti, että kuvittelee tämän vain hyvää hyvyyttään haluavan mainostaa ilmaiseksi, on menty jo paremman kerran metsään.

Jos ryhdyn yhteistyöhön mainostajien kanssa, teen sen vain siinä tapauksessa, että tuote on todella tehnyt minuun vaikutuksen tai kyseessä on suosikkimerkkini, tms. Nostan myös mieluummin esille pienempiä ja tuntemattomampia merkkejä ja liikkeitä kuin valtavia ketjuja, joilla asiakaskuntaa riittää ilman minunkin panostani. Suhtautumiseni mainonnasta saataviin "palkkioihin" on ristiriitainen. Tiedän, että vastaavanlainen mainostus jollakin toisella sivustolla voisi maksaa paljon ja siksi mietinkin joskus, haluanko todella antaa kyseiselle tuotteelle blogissani näkyvyyttä vain siksi, että sain jonkun halvan lahjuksen. Blogeissa mainonta on paremmin kohdennettua, ehkä uskottavampaa ja ainakin taatusti halvempaa kuin vaikkapa banneri jonkun persoonattoman sivuston laidassa. Toisaalta juuri tuon uskottavuuden ja kohdennuksen takia mainostajat saisivat maksaakin näkyvyydestä, mutta toisaalta yksi syy, miksi bloggaajia lähestytään näissä asioissa, on juuri edullisuus. En usko, että ainakaan tällä hetkellä kovin moni mainostaja olisi valmis oikeasti maksamaan bloggaajalle kunnon korvausta mainostamisesta. Toisaalta, kuten jossain kommentissa todettiinkin, tämä ilmiö on vielä lapsenkengissään ja tulee varmasti muuttumaan ja kehittymään.

Ymmärrän monien kommentoijien tuntemukset kotikutoisuudesta. Tavallaan blogit haluttaisiin säilyttää viattomina ja aitoina sekä ennen kaikkea rehellisinä. Voiko kirjoituksiin enää luottaa, jos mainosvoimat vaikuttavat blogin sisältöön? On kiinnostavaa, miten paljon blogeja rinnastetaan aikakauslehtiin (, teen sitä itsekin). Ajatellaan, että arvonnoilla ja muulla naistenlehditä kopioiduilla jutuilla pyritään ehkäpä toteuttamaan jotain lapsuudenhaaveita muotitoimittajan urasta. Ehkäpä jonkun kohdalla näin onkin, mutta en usko, että kovin moni bloggaaja tekee tätä juttua kovin laskelmoidusti - muuten kuin ehkä lukijamäärien osalta. Vaikka harva myöntää sitä, veikkaan että melko monella esimerkiksi arvontojen taustalla on lukijoiden palkitsemisen lisäksi toive siitä, että niiden kautta myös uusia ihmisiä löytäisi blogiin. Mikäs siinä, tavallaan se on ihan ymmärrettävää. Tuntuu vain hassulta, miten tämä on yhtäkkiä mennyt tällaiseksi omien päiden sisällä käytäväksi kilpajuoksuksi siitä, kuka on suosituin ja kenellä on eniten lukijoita. Uskon, että tietyn lukijamäärän saavutettuaan ihan jokainen bloggaaja seurailee tilastoja edes jonkin verran ja ilahtuu aina, kun lukijoita on tullut lisää. Se ei välttämättä ole bloggaamisen pääasia, mutta melko tärkeäksi noussut osa sitä kuitenkin.

Mietin myös sitä, miten moni korostaa juuri tätä hyöty-näkökulmaa. Nelliina totesi osuvasti, että miksi ihan kaikesta pitäisi aina hyötyä jotenkin? Siinäpä on miettimistä meille kaikille. :)

Varmaan moni ajatus vielä jäi kirjoittamatta auki, mutta keskustelu jatkukoon!

28. maaliskuuta 2009 klo 11.38  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Oon tässä jo päivän pari myöhässä mutta tuli nyt vaan mieleen että se "tuplaa mahdollisuutesi" (=saat kaksi "ääntä") kertoo just siitä lisäkävijöiden kalastelusta.

Ja kuinkahan moni omassa blogissaan toisen arvontaa mainostava ymmärtää, että jos esimerkiksi 50 ihmistä päätyy sen linkin kautta osallistumaan arvontaan myös niin on ehkä tehnyt omille voittomahdollisuuksilleen enemmän hallaa kuin jos olisi vaan pitänyt asian omana tietona :DD

28. maaliskuuta 2009 klo 19.33  
Anonymous Maddalena kirjoitti...

Mielestäni on hyvä asia, että jätät välillä kertomatta jostain tilaisuudesta, vaikka se olisi ollutkin hyvä. Tukholman-reissut sun muut ovat varmasti todella mukavia, mutta itse en ainakaan jaksa lukea samaa pitkää selostusta matkasta viidestä eri blogista.

31. maaliskuuta 2009 klo 18.37  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu