Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Häikäisevän auringon alla

Pupulandia

25-vuotiaan tyttösen pohdintoja tyylistä, muodista, kauneudesta ja sen sellaisesta.

tiistai 9. kesäkuuta 2009

Häikäisevän auringon alla


Vaikka heräsin tänään hiukan harmaaseen aamuun, olen mietiskellyt jo pitkän aikaa aurinkolasi-asioita. En ole koskaan omistanut mitään hienoja merkkilaseja, vaan olen tyytynyt ostamaan aurinkolasini halpisketjuista (ihmeen usein muuten miesten osastolta). Tai no, taisi minulla joskus kymmenen vuotta sitten olla jotkut ihan optikkoliikkeestä ostetut, mutta ne eivät enää ehkä istu ihan tämän päivän tyyliin. Halpis-aurinkolaseja minulla sitten sen sijaan on sen verran monet, etten kaikkia edes käytä. Halpiksillakin pärjää ja niiden etu on juuri se, että ne palvelevat tarkoitustaan, eikä niiden katoaminen tai rikkoutuminen ei juuri hetkauttaisi. Sinänsä hassua, että mietin tuota rikkoutumista ja hukkaamista, koska en ole vielä koskaan onnistunut kadottamaan yhtiäkään aurinkolaseistani ja pidän muutenkin aika hyvää huolta tavaroistani. Loogisesti ajateltuna siis huolehtisin varmaankin kalliista aurinkolaseista entistäkin paremmin. Tällä hetkellä minulla ei kuitenkaan ole varaa (tai halua) laittaa aurinkolaseihin montaa sataa euroa, joten tyydyn yhä vain haaveilemaan.

Tykkään tämän kesän aurinkolasimuodissa värikkyydestä. Tarjolla on paljon eri muotoja ja melkein kaikissa sateenkaaren väreissä. Minulla ei ole mikään maailman ihanteellisin aurinkolasipää, eivätkä läheskään kaikki mallit sovi minulle. Kasvoni ovat leveät ja silmäni suuret, joten lasienkin pitää olla aika suuret, jotta en näyttäisi ihan pöljältä. Mutta eivät kaikki suuretkaan lasit minulle käy - ihastuin taannoin Matthew Williamsonin H&M:lle suunnittelemiin värikkäisiin aurinkolaseihin, mutta ne näyttivät päässäni ihan kamalilta. Minulle sopivat tietyn malliset suuret lasit, pilottilasit ja mahdollisesti klassiset Wayfarerit (en ole vielä ihan osannut päättää sopivatko vaiko eivät :D ), mutta siinäpä ne sitten ovatkin. No onpa tässä onneksi aikaa miettiä ja sovitella, ennen kuin budjettipuoli merkkilasien osalta on hallinnassa. ;)

Mitenkäs muut? Merkkilasit vai halpikset? Omistatteko paljon aurinkolaseja vai vannotteko yksien täydellisten lasien nimeen? Entä millaiset ovat ne täydelliset aurinkolasit?

Kuvan aurinkolasit: Ray ban

Tunnisteet:

36 kommenttia:

Anonymous anukaroliina kirjoitti...

Kohtalotoverisi ilmoittautuu!

Hyvänmallisten aurinkolasien löytäminen on itsellenikin varsin haastava tehtävä. Miulla puolestani sattuu olemaan kapeat ja pienet kasvot, joita mielestäni pukee vain harvat lasit. Sitten jos/kun kivanmalliset lasit osuu kohdalle käytän niitä yksiä ja samoja kauemmin kuin hyvän maun rajoissa olisi sallittavaa :D Siis viis muodikkuudesta, kunhan vain lasit istuu päähän :>

9. kesäkuuta 2009 klo 9.28  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mielestäni sinulle juuri eivät sovi liian suuret aurinkolasit, koska kasvosi ovat sydämenmuotoiset, jolloin lasien koko korostaa pientä leukaasi. Näytäpä kuvia!

9. kesäkuuta 2009 klo 9.56  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Itse olen mieluummin ilman laseja, kun huonoilla halpislaseilla. Syy? Vähemmän harmia tulee siristelystä, kun halpislasien käytöstä, koska niissä ei yleensä ole kunnon UV-suojaa. Sitten kun laitetaan kuitenkin tummennukset päähän (siis halpislasit, joiden suojatehon voi kyseenalaistaa) -> pupillit laajenee ja silmään pääsee moninkertainen määrä UV-säteitä, kun että olisit ilman laseja ja siristelet mustuaiset pieninä. Eli kärjistetysti, halpislasit hyvällä lykyllä vaurioittaa silmää.
En tiedä miten luotettavia noiden halpojen UV-suojat on, mutta itseltä ne jää varmuuden vuoksi kauppaan.

9. kesäkuuta 2009 klo 10.17  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Minusta halpislaseilla ei näe mitään. Jos on kunnon lasit polaroid-linsseillä niin ne estävät häikäisyn, mutta eivät pimennä. Eron huomaa varsinkin autoa ajaessa. Polaroideilla voi ajaa jopa tunnelissa, halpislaseilla ei.

9. kesäkuuta 2009 klo 10.25  
Blogger Herttainen kirjoitti...

Juuri eilen kaverin kanssa puhuttiin sitä, että vaikka välillä paljon hankkiikin kaikenlaista uutta, niin jotkut asiat vaan pysyy ja ne kuluttaa loppuun ennen kuin osaa uuden. Se pätee mulla aurinkolaseissa. Mulle ostettiin laadukkaat Ralph Laurenit partiomatkalle Chileen, jonne ne tietenkin kadotin :/ Reissusta ostin sit parit halpikset joita käytin pari vuotta, mutta olikohan vuosi 2002, kun syksyllä alesta ostin Voguen aurinkolasit, makso ehkä joku n. 50 € ja niitä oon käyttänyt tähän päivään asti. Nyt oon tullut siihen johtopäätökseen, että linsseissä on joku pieni naarmu, kun ei lähde putsaamalla. Mutta kyllä ne nyt vielä tän kesän menee ja ehkä sit syksyn alennusmyynneistä ostan uudet ja noi pysyy kakkoslaseina.

Mutta laadukkaat merkkilasit optikolta kannattaa kyllä ostaa jos haluaa käyttää aurinkolaseja niiden pääasiallisen tarkoituksen vuoksi eli suojata silmiä uv-säteiltä. Sitten tietty eri asia jos arskat on vaan ulkonäkökysymys ;)

9. kesäkuuta 2009 klo 10.31  
Blogger Anniina kirjoitti...

Mä vannon ehdottomasti halpisten nimeen. Mulla on tällä hetkellä kolmet aurinkolasit. Kahdet Glitteristä ja yhdet Raybanin. Ne Raybanin lasit on tosi peritty äitiltä, eivätkä ne istu yhtään mun päähän, on aiivan liian leveät jne. Molemmat Glitterin lasit on wayfarer-kopioita ja istuvat mun päähän tosi hyvin.
Mun mielestä on aika jännä että miten joillekin ei sovi tietyn mäalliset aurinkolasit. Mulle jotenkin kaikki sopii, tai siis ainakin istuu ;) Esim. mun kaverilla kaikki aurinkolasit nousevat ylös päässä kun hänellä on niin korkeat poskipäät. Se on oikeesti aika hauskan näköstä, mut kurja et sitten on kyl hankala löytää hyviä laseja :(

9. kesäkuuta 2009 klo 10.54  
Blogger Sara kirjoitti...

Mä suosin kans halpislaseja, koska en muutenkaan perusta merkeille. Mun mielestä vaatteen/asusteen/minkä vaan merkillä ei oikeastaan oo väliä, kunhan tuote miellyttää mua. Sitä paitsi mullakaan ei oo todellakaan varaa laittaa johonkin aurinkolaseihin satasta.

9. kesäkuuta 2009 klo 11.06  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Itsellä kaksi asiaa rajottaa aurinkolasien ostamista:
Kapeat kasvot ja silmälasien tarve.

Eli koska tarvitsen aurinkolasitkin voimakkuuksilla, en voi haaveillakaan asustelaseista. Toisaalta on tosi vaikea löytää myös optikolta tarpeeksi kapeita mutta kuitenkin tarpeeksi suojaavia aurinkolaseja. Nykyään kun suurin osa malleista menee monta senttiä pääni ohi leveyssuunnassa.

Kierrettyäni kevään aikana monta optikkoliikettä löysin vihdoin uudet sopivat aurinkolasit, ja ne saavatkin taas kelvata monta vuotta. Mutta kalliista merkkilaseista ei näissä ole kyse. Merkitön malli optikkoliikkestä omilla vahvuuksilla tulee maksamaan 89 euroa.

9. kesäkuuta 2009 klo 11.22  
Blogger e kirjoitti...

"Itse olen mieluummin ilman laseja, kun huonoilla halpislaseilla."

Anonyymi nro. 2: kuinka vahva UV-suoja aurinkolaseissa täytyy olla, jotta ne ovat suojaavat kunnolla? Vai onko mielestäsi halpislasien huonous siinä, ettei luvattu UV-suoja pidäkään? Tulin uteliaaksi.

Mielenkiintoinen postaus, Jenni! =) Itselläni on vain kahdet Seppälän viime kesän alennuskoreista mukaan kaapatut arskat. Samaisessa kaupassa on tällä hetkellä kivan näköiset Wayfarer-tyyppiset lasit.. tosin normaalihintaisina. ;D

9. kesäkuuta 2009 klo 11.24  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Peach: Tähän en tiedä/muista vastausta. Näin on sanonut optikkotuttuni (joka ei koittanut sillä keinolla myydä minulle laseja ;) ), silmäleikkauksen ystävälleni tehnyt lääkäri (johtavin/paras kuulemma, joka kouluttaa ulkomaita myöten silmätohtoreita, toiko tarpeeksi uskottavuutta?) ja lisäksi olen lukenut useasta paikasta tästä. Kai niissä halpislaseissakin on joku EU-direktiivien vaatima suoja, mutta itsellä ei ainakaan mielenkiintoa riskeeta terveyttä parin sadan euron tähden.

Tuo silmälääkäri/kirurgi oli sanonut ystävälleni leikkauksen jälkeen, että hän voi ostaa lukulasit vaika Tiimarista, mutta aurinkolasit on ostettava optikolta juurikin tuon UV-suojan takia (mitä ilmeisesti ei ole niissä Tiimarin laseissa sitten)...
T: Anonyymi 2

9. kesäkuuta 2009 klo 11.51  
Blogger Minttu kirjoitti...

Periaatteessa tykkäisin ajatuksesta, että joka asua varten olisi erityyliset aurinkolasit. Käytännössä on kuitenkin niin, että kun ihastun johonkin malliin, en juuri muita enää käytä!

Hankaluuksia aiheuttaa korkeat poskipäät. On tosi idioottimaisen näköistä, jos linssit osuvat poskiin ja hyppelevät siinä sitten puheen ja naurun tahdissa. Tästä syystä en voi harkitakaan ihania isoja filmitähtilaseja. Tai ainakaan nenälleni sopivia ei ole löytynyt.

9. kesäkuuta 2009 klo 12.04  
Blogger Styledrop kirjoitti...

Ainakin yhdet optikkoliikkeestä hommatut lasit olisi hyvä olla ja sitten voi halpiksia. Itse pohdin juuri raaskinko panostaa ray baneihin, vaikka ne sieltä halvimmasta päästä ovatkin juurikin tuon takia että halvemmalla saa samannäköisiä. Sen olen huonannut. että ainakin jotkut halpislasit tummentavat näkökenttää kun taas kunnon lasit eivät.

9. kesäkuuta 2009 klo 12.21  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mun on kanssa todella vaikeaa löytää oikean mallisia laseja. Omistan yhdet lasit ja niille olen etsinyt kaveriksi eri värisiä, mutta eivät ne tunnu mitkään sopivilta.

Ja itse kannatan ihan halppislaseja, koska itse ainakin tykkäisin vaihdella niitä laseja useammin, jos nyt löytäisin vain joitain muitakin kuin nuo yhdet. :)

9. kesäkuuta 2009 klo 12.34  
Blogger Chatrin kirjoitti...

Aika samoilla linjoilla sun kanssa. Eli tekis mieli merkkilaseja, mutta halpiksillakin pärjää, eikä tartte pelätä kadottamista/rikkoutumista. Mulla on parit lasit Prisman kesä 2008 mallistosta ;))

9. kesäkuuta 2009 klo 12.43  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

En tiedä ketään muuta, jolla olisi yhtä paljon hankaluuksia löytää sopivia aurinkolaseja kuin itselläni. Ja siis optikkoliikkeestä tarvitsisin lasit.

Mulla on liian korkeat poskipääät, joten lasit "hyppii" naamalla, kun vähänkin ilmeilee. Suht kapeat kasvotkin on. Nenä on ylhäältä siitä kohdasta, johon lasien kuuluisi laskeutua liian kapea, jolloin a) ne joko valuvat alas koko ajan tai b) sangat pitäisi kiristää niin, että lasit tulevat tosi lähelle kasvoja ja mun ylipitkiä ripsiä, jotka sitten hankaavat linsseihin jatkuvasti. Tässä kohdassa taas vaikeutena myös ne poskipäät!

Eli mun pitäisi ostaa lasit, joissa on nenätyynyt, mutta sellaisia ei ole juuri tarjolla. Pitäsi luultavasti ostaa muovikehykset, joihin "upotetaan" nenätyynyt. Tiedä sitten, kuinka tyhmältä sekin näyttäisi, mutta sitä ratkaisua optikot mulle on suositelleet.

Mulla oli pitkään harhaluulo, että kyllähän optikko saa laitettua melkein mihin laseihin vaan vahvuudet, mutta ei se tietenkään niin yksinkertaista ole.. Valikoima rajautuu entisestään. Yleensä ne on vain niitä rumia aurinkolaseja, joita saa vahvuuksilla.

Sitten vielä, kun näkö on niin tajuttoman huono, niin linsseistä tulee ihan älyttömän paksut, ja niitä pitäisi ohentaa, mikä tietenkin maksaa. Tarjouksia kun olen eri optikkoliikkeistä kysynyt, niin hinnat ovat liikkuneet yleensä siinä 350-500 euron välillä. Kun muutenkin täytyy maksaa arkilaseista tuon verran, niin ei opiskelijabudjetilla ole tullut niitä arskoja hankittua. Syksyisin tarjousmallistot ovat pieniä, eikä niistä ole löytynyt sopivaa mallia.

Hirveä vuodatus..

Lopullisesti en aio vielä luovuttaa!:)

9. kesäkuuta 2009 klo 13.23  
Blogger Tiuku kirjoitti...

Hei viimeinen anonyymi! Mulla on kans tosi kapea nenä just siitä kriittisestä kohdasta, kapeat kasvot ja korkeat poskipäät sekä huono näkö. Mutta viime kesänä löysin Voguen arskat, jotka oli aivan täydellisen malliset. Ne on muoviset, mutta nenän kohdalta tarpeeksi kapeat, jotta saatiin muotoilemalla sopiviksi. Ja nämä lasit eivät kuulunu siihen mallistoon, joihin sais linssit vahvuuksilla, mutta myyjä mittaili, että kyllä ne pystyy tekemään. Rohkeasti sovittelemaan vaan!

Itse en niinkään suosi merkkilaseja, mutta jos ne tyädelliset sellaiset on, niin mikäs siinä. Edelliset oli optikolta, mutta "ei minkään merkkiset" ja ihat hyvät nekin.
Suoja laseissa on mullekin se ykkösprioriteetti, kun silmät on valmiiksi vähän vaurioituneet ;)

9. kesäkuuta 2009 klo 13.46  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mun mielestä lasit saakin olla vähän hassun näköset, itseäni ei juuri haittaa vaikka jotkut aurinkolasit ei sovikaan mun naamaan - käytän niitä silti. :) Itellä tosin on vain näitä halppislaseja, onhan se _vähän_ eri asia kun ostaa kalliimmat, silloin olisi tietenki mukava löytää oikeasti sopiva malli. :D

p.s. tykkään kovasti blogistasi!

9. kesäkuuta 2009 klo 14.03  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tiuku, taidanpa seuraavaksi kokeilla Voguen laseja. :) t: se sama anonyymi

9. kesäkuuta 2009 klo 15.22  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Merkkilasit.

Ongelma sama kuin monella muulla: korkeat poskipäät. Lisäksi naamani on jotenkin vinossa, joten lasit täytyy muotoilla sitten vielä erikseen niin että ne ovat päässäni suorassa.

Mielestäni merkkilaseissa on lisäksi parempi laatu, linssit on huomattavasti paremmat (varsinkin autolla ajaessa tärkee juttu, että erottaa liikennevalot yms kunnolla), sangat ovat laadukkaamman tuntuiset (halpislaseissa mulla sangat ainakin aina heiluu ja taipuu miten sattuu).

Omistan yhdet ruskeat D&G-arskat, jotka on nyt kolmatta kesää käytössä ja rakastan niitä vieläkin. Aina nousee kasvoille mairea hymy kun laitan ne arskat silmille :D Toiveena olis nyt vielä jotkut saman tyyliset, mutta mustat. Tosin noi ruskeatkin on jotenkin niin klassiset että en oo kertaakaan jättänyt käyttämättä niitä värin takia.

Tosin, ei nyt välttämättä tarvitse olla mitkään kalliit merkkilasit, mutta kunhan on optikkoliikkeestä hankittu. Näiden jälkeen en varmasti enää ikinä halpislaseja päähäni laita.

9. kesäkuuta 2009 klo 15.48  
Blogger Tiina kirjoitti...

Entisenä optisen alan työntekijänä vannon vain optikkoliikkeistä saatavien merkkilasien nimiin. Omistan toki myös muutamat halpislasit, mutta ne tpaa nenältäni kovin harvoin.
Omistan parit luottolasit, joita tällä hetkellä käytän (Raybanin ja Paul Frankin).

9. kesäkuuta 2009 klo 15.54  
Blogger Maija kirjoitti...

Mulla oli hyvin pitkään sellasia rihkamalaseja halpisliikkeistä, ja tykkäsinkin siitä, että sai rauhassa ostella uusia plehoja ja kyllästyä niihin, eikä se tuntunut kukkarossa mitenkään.

Silmälääkärini kuitenkin sanoi, ettei halpislasit tee hyvää silmille varsinkin pitkän aikaa auringon alla oleillessa.
Ostinkin siis Guccin pilottityyliset aurinkolasit reilun parinsadan euron hintaan, ja vaikka tuollainen kiskurihinta on ihan järkyttävä, voin sanoa että laatu maksaa itsensä takaisin.

Laatulaseilla katse ei "sinerrä" pitkän auringonoton jälkeen eikä esimerkiksi autolla ajaessa ole minkäänlaisia valosokeusongelmia, mitä ilmenee yleensä halpislaseja käyttäessä.
Suosittelen lämpimästi satsaamaan optikkoliikkeen laseihin, niiden avulla pidennät silmien terveyttä monella vuodella eikä näkö huonone. Eikä niiden lasien tarvitse olla mitään erityisen kallista merkkiä, kunhan ne on laadukkaat! Ero saattaa aluksi tuntua pieneltä, mutta kiität tätä vinkkiä jälkeenpäin.

9. kesäkuuta 2009 klo 16.15  
Blogger Andy kirjoitti...

Mä suosin myös optikkoliikkeiden aurinkolaseja, joita löytyy kolmet. Ehdottomasti eniten käytän ja rakastan mun D&G-muruja, ja "huolettomampaan" käyttöön löytyy myös vähemmän "merkilliset" lasit. Just ennen Jenkkeihin lähtöä sain vihdoinkin aikaiseksi lyödä oikein kunnon nipun rahaa tiskiin, ja sain Policen aurinkolasit voimakkuuksilla. Maksoi paljon, mutta onpahan kunnon laatua silmille silloinkin, kun ei jaksa leikkiä piilolinssien kanssa. Sille eräälle anonyymille muuten vinkiksi, että Policella on melkein kaikissa malleissa nenätyynyt, ja ohennetut linssitkin onnistuu helposti. Mä myös ite tykkään niitten mallistosta kovasti, mutta ilmaisiahan nuo ei ole...

9. kesäkuuta 2009 klo 18.49  
Blogger tipitii kirjoitti...

Mä olen ollut ihan tyytyväinen halppislaseihin, kun en nyt muidenkaan vaatteiden/asusteiden kohdalla törsää kalliisiin merkkeihin. Mulla on tällä hetkellä kahet lasit käytössä, lisää (varsinkin värikkäitä yksilöitä) ottaisin mielelläni haltuuni ;)

9. kesäkuuta 2009 klo 19.10  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Täytyy nyt vielä kommentoida tota: "en nyt muidenkaan vaatteiden/asusteiden kohdalla törsää kalliisiin merkkeihin"

Mun mielestä (aurinko)lasit on pajon enemmän kuin asuste. Eihän kukaan silmälasejakaan/piilareita valitse sen mukaan mikä on halvin... Ja lisäks käyttömukavuus on asia erikseen. Aika harvoin ostetaan huonot, hiertävät kengät sen takia kun ne on halvat... Tai huonosti istuvat rintsikat... Kyllä itseensä voi/täytyy mun mielestä panostaa huoletta tietyissä asioissa.

9. kesäkuuta 2009 klo 19.43  
Blogger Ambe kirjoitti...

Itse olen kuullut niin paljon puheita siitä, että halpis aurinkolasit ovat silmille enemmän haitaksi kuin hyödyksi, joten vältän käyttämästä niin sanottuja halpiksia.. kyllä multa yhdet löytyy (muut olen rikkonut..) joita käytän sitten sellaisessa festarikäytössä ja huolettomassa menossa :)

Ostin pari vuotta sitten optikkoliikkeestä itselleni ajattomat Pierre Cardinin mustat lasit, jotka ovat ensinäkin pysyneet tallessa ja ehjinä ja toimivat muutenkin moitteettomasti :)

Monen sadan euron laseihin en todellakaan sijoittaisi, mutta kyseiset kakkulat maksoivat alle sadan euron, eli kyllä sieltä optikkoliikkeestäkin löytyy edullisia laseja, varmasti vielä edullisempia kuin nuo minunkin!

Tosin en ole kyllä varma nuista halpislaseja koskevista huhupuheista, mutta itse pelaan varman päälle :)

9. kesäkuuta 2009 klo 20.42  
Blogger Ladetsu kirjoitti...

Minulta löytyy tasan yhdet aurinkolasit: vanhat silmälasini plus niihin yhdistettävät klipsit. :D

Jos joskus voisinkin ostaa aurinkolasit, ostaisin varmaankin laadukkaat ja ihan optikkoliikkeestä. Voisikin joskus mennä kysymään, että minkälaisiin kehyksiin saa vahvennettuja linssejä. Unelma-aurinkolasit olisivat sellaiset pilottilasit, merkillä ei olen niin väliä. :)

9. kesäkuuta 2009 klo 20.51  
Blogger Maaria kirjoitti...

Käytän vaan halpislaseja. Mulla oli jokunen vuosi sitte (tai no on ne vieläki jossain) optikolta ostetut lasit, mutta ne oli niin kamalan pienilinssiset, että auringon säteet tunki joka tapauksesa jostaki kohti silmään, eli lasien hyöty oli aika minimaalinen.

Mulla taitaa olla neljät halpislasit. Yhet on saatu jostain kaupantekijäisinä, ja ovat mun päähän liian pyöreähköt. Kun on pyöreä naama niin pyöreät linssit pyöristää sitä lisää. Tykkään enemmän sellasista isoista, suht kantikkaista ja mustista aurinkolaseista. Yhet H&M:n mustat lasit on toisiksi käytetyimmät, ja sitte parhaiksi on osoittautuneet ulkomailta ostetut feikki-merkkilasit (vaikken muuten kyllä feikkikamasta välitä...) Ne on tarpeeksi suuret ja leveäsankaiset. Sitten jotku ilmaiseksi jostain tulleet, vähän harmahtavat ja kehyksettömät lasit, joissa on läpinäkyvät sangat, on myös kivat. Ne vaan ei oo kovin tummat, että kovalla auringonpaisteella eivät suojaa tarpeeksi häikäisyltä.

9. kesäkuuta 2009 klo 21.10  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mä en tiedä, mutta löydän hirveesti aina laseja jotka sopii mun päähän (ainakin mun mielestä :D) ja halpiksia ostelen ja yleensä yhdessä kesässä tulee ostettua ainakin 3 lasit :) On vaan kiva käyttää erilaisia laseja.

9. kesäkuuta 2009 klo 21.12  
Anonymous nina kirjoitti...

Tilasin juuri pari minuuttia sitten englannista Miu Miun lasit. Toivottavasti ne on kivat! Yleensä mulla on ollut halpislaseja, mutta ne aina painaa tai puristaa jostain kohtaa.

Yhdet merkkilasit olen hävittänyt ja nyt odotan noita uusia kuin kuuta nousevaa ja toivon etteivät häviä heti. Se on se kurjin puoli merkkilaseissa.

9. kesäkuuta 2009 klo 22.52  
Anonymous ruu kirjoitti...

ostin semimerkkilasit :D ei mitkään diorit, mutta italialainen ja ehdottoman laadukas merkki, tummanlilat kehykset, pilottimalli. ja ne ovat täydelliset. tärkeintä mielestäni aurinkolaseissa on se, että suojaukset ovat kunnossa. halpislasien suojauksiin en luota, vaikka niitäki muutamat omistan, koska on tilaisuuksia joihin ei kunnollisia uskalla ottaa :D ja halvatkin suojaavat häikäisyltä.

9. kesäkuuta 2009 klo 23.03  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Merkkilasit ja halpikset! Oon hankkinu yhet ray banit ja loput on jotain hm halpikset :>

9. kesäkuuta 2009 klo 23.42  
Blogger Marika kirjoitti...

Omaan päähäni eivät sovi juurikaan mitkään lasit. Pääni on todella pieni, joten suuret aurinkolasit peittävät puolet päästä. Sen sijaan leukani on leveä, joten pienillä aurinkolaseilla se taas korostuisi. Tykkään kuitenkin niistä isoista aurinkolaseista, jotka sitten peittävät sen puolet naamasta. En myöskään osaa käyttää mustia laseja, omistin sellaiset joskus, mutta ne ovat mielestäni liian tummat näin vaaleisiin piirteisiin. Mutta itse otan kyllä mieluummin ne halppikset.

10. kesäkuuta 2009 klo 5.33  
Blogger Jenni kirjoitti...

Enpä arvannut, että aurinkolasit herättäisivät näin paljon keskustelua. :) Ehkäpä pitää rahatilanteen parantuessa ensimmäiseksi marssia optikkoliikkeeseen ostamaan kunnon arskat, jos kerran niin moni täällä vannoo niiden olevan paljon paremmat ja turvallisemmat kuin halpislasien.

Kaikissa halpislaseissani on kyllä jonkinlainen UV-suoja, mutta en tosiaan sitten tiedä, miten hyvä/huono se on. Itse inhoan melkeinpä häikäisyä enemmän sitä siristelyä, jota kirkkaalla aunringonpaisteella joutuu tekemään, joten olen pitänyt halpisaurinkolaseja parempana vaihtoehtoja kuin olla ilman laseja. En toistaiseksi myöskään tarvitse aurinkolaseja esimerkiksi autolla ajamiseen, koska ei ole sitä ajokorttiakaan. ;)

Hyvä pointti oli muuten tuo, että saahan niistä optikkoliikkeistä tosiaan sellaisia edullisempia, "merkittömiäkin" laseja. Yleensä kun vain mainostetaan noita kalliita merkkilaseja, niin siinä helposti hämääntyy ajattelemaan, ettei alle satasella irtoa mitään.

Korkeat poskipäät tuntuvat olevan monelle ongelmakohta aurinkolaseja hankkiessa. Itsekin kärsin samasta ongelmasta joidenkin lasien kanssa eli lasit ottavat poskiin kiinni ilmehtiessä ja sitten heiluvat tai jättävät vain inhottavat paikaumat poskipäille. Olen kyllä onnistunut löytämään isojakin aurinkolaseja ilman tätä ongelmaa.

Mitä kasvojen muotoon tulee noin yleisesti ottaen, niin onnekkaita ovat ne, joille sopivat millaiset tahansa lasit. Minä en kuulu heihin. :D Joku kommentoi minun kasvojen olevan sydämenmuotoiset, mutta en itse kyllä ihan ole samaa mieltä. Poskipääni ovat kasvojeni levein kohta, mutta myös leukani on taaempana kasvoissa aika leveä. Kasvoni näyttävät tästä syystä helposti suoraan edestä otetuissa kasvokuvissa tosi pyöreiltä, joten en pidä siitä kuvakulmasta. Yläviistosta ja sivulta otetut kuvat taas saavat sitten kasvoni näyttämään hiukan eri mallisilta. Kuvakulmat hämäävät. :)

Onnea muuten kaikille "ongelmaisille" aurinkolasien metsästykseen! Minusta se on jo ilman mitään erityisongelmiakin aika haastava tehtävä, mutta lisävaatimusten kera en halua edes ajatella, millaista sopivien lasien etsiminen olisi. :D

10. kesäkuuta 2009 klo 8.24  
Anonymous Tintti kirjoitti...

Merkkilasit ehdottomasti. Merkkilaseja olen käyttänyt useita vuosia ja joskus jotkut halpislasit tullut siinä sivussa ostettua kivan ulkonäön vuoksi. Olen huomannut että halpislasit eivät istu niin hyvin päähän, niitä ei voi käydä optikolla taivuttamassa paremmin istuviksi ja muutenkin tuntuvat menevän nopeasti jotenkin vempuloiksi. Merkkilasit kestää useita vuosia ja käytänkin samoja monta vuotta. Tällä hetkellä löytyy 3 erilaiset, vahnimmat 3 vuotta ja uusimmat tältä keväältä. Vannon myös polarisoinnin nimeen. Etenkin jos vesillä liikkuu tai rannalla viettää paljon aikaa on ihana että lasit poistaa häikäisynkin. Halpislasit kun tuntuu vaan pimentävän. Onhan se tuntuva sijoitus laittaa muutama satanen aurinkolaseihin mutta kyllä niitä tulee käytettyä sen hinnan edestä. Itse ainakin suojaan kesäisin silmäni lähes aina kun ulkona kuljen. Ja Ray Banilta saa vähän reilulla satasella jo kivoja klassikkomalleja.

10. kesäkuuta 2009 klo 10.29  
Blogger osynlig kirjoitti...

Optikkovanhempien myötä vannon myös "oikeiden" aurinkolasien nimeen. En koskaan halpiksia ole ostanut, enkä kyllä taida ihan heti ostaakaan. Merkkilaseja on laatikoiden pohjille kerääntynyt vuosien varrella toistakymmentä mitä erilaisimmissa muodoissa ja väreissä ja vahvuuksilla sekä ilman.
Tällä hetkellä aktiviisessa käytössä on viitisen paria, Ray-Bania ja D&G:tä pääasiassa. Kesän uusimpiin lemppareihin kuuluu noi tossa sunkin kuvassa oikeessa yläkulmassa olevat siniset pilootit (jotka kylläkin on jakanut mielipiteet aika rajusti, mm. optikko-isäni nimitti ne rumimmaksi ikinä :D) ja 80-luvulta peräisin olevat Wayfarerit. <3 Aurinkolasit on aina kuulunut mun lemppariasusteisiin, ja harvoin astun ulos ovesta ilman vähintään yhtä paria mukana laukussa.

Oon samoilla linjoilla kun mitä jotkut täällä on jo sanonu, jos linsseissä ei oo kunnollista uv-suojaa niin ne pikemminkin vahingoittaa silmiä kun suojaa niitä, jo sen takia pysyttelen näissä kunnon laseissa. Myös autoa ajaessa eron huomaa todella hyvin, ja sit jos menee pimeämpään tilaan tai vaikka sisätiloihin niin kunnon linsseillä näkee mainiosti myös ilman että joutuu arskat riisumaan.
Sithän siinä tietenkin on sekin että optikolta ostettuja kehyksiä voi säätää paremmin omiin kasvoihin sopiviks, useimmilla ihmisillä on esim. korvat eri korkeudella niin optikko saa lehykset istumaan suoraan nenällä tästä huolimatta, tai jos vaikka on just pieni nenä tai korkeat poskipäät yms.. Ja jos ruuvi löystyy tai irtoaa niin senkin saa korjattua hyvin pienellä vaivalla.

Tulipa pitkä mainospuhe, varsinainen pointtihan tulee oikeastaan vasta nyt. Elikkä kuten joku täällä jo totesi, niin mäkään en oo oikein koskaan ymmärtäny tätä kun aika monella on joku kompleksi siitä ettei mitkään aurinkolasit mukamas sovi. Itsellä kun on jotenkin sellaset kasvot että aikalailla kaikki lasit (niin tavalliset kun aurinkokin) näyttää ihan hyvältä (kunhan ei oo ne ihan pienimmät jotka ei yksinkertaisesti mahdu), eikä se kyllä juurikaan oo haitannu jos jotkut supermakeet ei sit ihan nenälle istukaan niin niitä pidetään silti. :D Esim. aidot wayfarerithan (varsinkin vanhemmat) on sen malliset ettei ne juurikaan istu kenenkään kasvoille, mutta silti niitä vaan ollaan vuosikymmeniä jo käytetty.

Mutta siis jos tuntuu ettei mitkään lasit sovi, niin asiantuntevan optikon puheille vaan niin ne kyllä yleensä osaa jotenkin auttaa. (Ja siis pakko vielä lisätä että ei, esim. specsavers ja eyen ei lasketa tähän kategoriaan, sieltä harvoin kovinkaan asiantuntevaa porukkaa löytyy saatika sitten laadukasta tavaraa, sori nyt vaan!)

10. kesäkuuta 2009 klo 12.08  
Blogger Camilla kirjoitti...

Kyllä merkkilaseja saa edullisemminkin, kuin se parisataa euroa. ;)

Eipä mielestäni sillä merkillä ole väliä, kunhan ovat laadukkaat ja mielellään polarisoidut linssit.
Kasvoni ovat niin ET:n muotoiset ja nenä pieni, ettei suurin osa istu sitten millään. =D

Vaikka olen sovitellut satoja aurinkolasimalleja, niin olen löytänyt vain muutaman mallin, joka sopinut kasvoilleni.

HTavallisten kauppojen edullisia en ole uskaltanut ostaa, koska niissä ei yleensä ole kuin se väri, joka ei itsessään auta kuin häikäisyyn. Niissä pitää olla ehdottomasti vähintään 95% uv-suoja.

10. kesäkuuta 2009 klo 12.39  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu